Sep 10, 2008

Juadah berbuka

Ni juadah berbuka semalam...


sayur campur goreng berkuah campur ngan pes ayam

ayam gulai lemak cili padi

daging masak lada hitam

ni sume lauk nyer...nasi putih..air kosong ngan kurma....campur ngan ulam2 sket...daging lada hitam itewww sangat sedap...heheheh....first time buat...cuak gak...nasib menjadik...so...kat sini aku nak share lah resepi nyer sebab konpem jadik kan....cuma adjust lah mana2 patut kecuali masak bnyk cam resepi ni buat...aku masak sket jer...so...sume bahan2 nyer aku adjust sesedap rasa...;)


Bahan-bahan
500 gm daging lembu [potong kecil dan nipis] - aku masak sket jer...cukup sekali makan utk 2 org
2 s/b kicap pekat - aku tak pakai kicap pekat..so guna kicap masin + kicap manis
2 s/b tepung jagung bancuh 1 cawan air ] - aku pakai sket jer sebab takmo jadi berkuah
2 s/b lada hitam [tumbuk] - aku pakai lada hitam serbuk yg dah sedia ada
3 s/b minyak untuk menumis
garam secukup rasa - tak pakai garam sebab dah guna kicap

bahan tumis [mayangkan/hiriskan]
5 ulas bawang merah/kecil - aku guna 3 jer
2 ulas bawang putih - aku guna i ulas jer
1 inci halia
1 labu bawang besar bahan hiasan - ni pulak aku pakai sebelah jer...saiz kecik..kang nampak bawang tak nampak daging...;)
2 tangkai daun sup ] - tak letak pong
2 tangkai daun bawang ] potong 1 inci - ni pun tak pakai gak
1 biji tomato [belah 6] - pun tak pakai....aku tukar ngan cauliflower
2 biji cili merah - separuh
2 biji cili hijau - separuh

Cara Memasak
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi dan layu.
2. Masukkan daging dan gorengkan sehingga daging lembut. - daging aku dahrebus siap2...tak lembut kang naya jer
3. Masukkan bancuhan air tepung jagung dan kicap pekat.
4. Masakkan sehingga pekat dan masukkan bahan hiasan.
5. Angkat dan hidangkan dengan nasi atau roti.

No comments: