Apr 23, 2009

home school

saya mengaku saya bukan lah cikgu yang baik...;)

saya sangat garang!...;)..terutama bab mengajar...

saya jenis....ajar sekali...orang terus pandai....huhuhuhu...saya tak suka ulang cakap benda yang sama berulang kali <-- benda ni apply gak dalam kehidupan seharian...sebab tu suara saya cepat tinggi tone nyer klu org tak paham ape maksud saya cakap....hahahaha...buruk sungguh perangai....

tapi....dalam bab mengajar muzaffar....saya perlu control perasaan saya sedaya mungkin sebab dia takleh belajar dalam keadaan takut....satu benda pun dia takkan dapat....

semalam...buat homework math ngan dia.... dia memang kureng sket bab math ni.....mengira okey.....tapi bila start ngan tambah tolak segala...memang lambat sket dia nak paham...

klu bab membaca...menghafal ayat quran dan seangkatan dengan nya...memang dia terer which aku rasa....teacher kat sekolah memang amek kesempatan kat dia dalam ni....asal ada pertandingan berkaitan...memang nama muzaffar no 1 kat dalam list....

TAPI bila tengok buku math dia semalam...aku rasa cikgu tak cuba nak atasi kelemahan dia kat sini.....sakit hati kay....

skill muzaffar....aku leh claim yang ianya bnyk atas effort kami...klu cukup masa which i am full time house wife....aku leh ajar dia tanpa perlu hantar ke taska <-- ayat2 jobor....

muzaffar takde masalah klu buat yg jenis camni sebab ade gambar....so...dia leh kira berapa total up gambar tu.....


problem datang bila buat soalan rupa camni....naik jugaklah selepuk tangan aku kat dia semalam....tapi pastu aku kena bertenang sangat2 sbb nampak dia dah takleh pk bila tengok muka aku yg macam nak telan dia...huhuhuh

so..kena carik teknik.....nak kena bagi mudah dia dapat...

conclutionnya....aku buat garis2 cam batang mancis tu ha....senang sket dia nak kira...

so nampak nyer...pasni kena bnyk buat latih tubi ngan dia on calculation....

rasa2 nak buat soalan sendiri sebab buku2 yg dijual tak memenuhi kriteria aku...

buku sekolah dia...lagi lah aku tak suka...soalan nyer berturutan...1+1, 1+2, 1+3, 1+4, and so on....muzaffar plak...klu tengok soalan camni....dia tak baca soalan dah...terus jer letak jawapan tanpa baca soalan...which is aku sangat tak suka...sebab dia tak guna akal nyer utk mengira....

harap2nyer...teknik aku berkesan dan dia akan mahir dan faham nak buat math...

insyaallah....

amin......

4 comments:

ma[z]linda said...

fuyyooo.... along bleh bukak taska sndirilah long. tukar dia nye syllabus supaye budak2 betul2 pk n bukan main teka je. ;)

mazlyna said...

;)....bila mau update blog daaaaa....

cik maz said...

memang mama nie tak blh jadi cikgu...hahaha

mazlyna said...

cukuplah cikngah sorang jer jadi cikgu...;)