Jul 20, 2010

ular tedung selar

mujur saya tak jadik gi keje...klu tak....mungkin ular tu dah masuk dalam umah saya dan menyelit entah dimana.....masih terasa kegelian + kengerian bila dikenang2 semula...

pagi semlm...masa nak kuar menyidai baju...si anak dara pun samalah sebok nak ngikut...so.....sebelah dukung dia...sebelah lagi pegang bamboo seat.....masa saya bukak pintu.....

tu dia....ternampak seekor ular kat atas sandal hubby....dah lah kaler nyer sebijik...serius saya sangat terkejut...memang tersentak habislah...ular tu pun sama tersentak.....mujur tak dipatuknya bila saya bergerak secara terkejut itu....sangat terkejut okey....saya tak taulah camner org boleh stay diam2 bila nampak ular ni.....mungkin jugak saya yg sangat terkejut sebab ada depan muka pintu camtu....

saya masuk dalam...letak si anak dara kat bamboo seat dia...pastu pi carik mop....konon2 nak halau ular tu.....TAPI...ular itu sangat garang...dia melawan dan buat saya jadik sangat takut....habis segala surah saya baca...tp surah halau ular...tak ingatlah pulak....tu lah kan...bila hati dah bercelaru....sume benda boleh lupa....

bila saya tengok ular tu takmo mengalah...saya masuk dalam...carik suratkhabar lama....selit bawah pintu....yakut ular tu leh masuk ikut bawah pintu tu...sangat ngeri memikirkannya bila ada 2 naka kecik dalam umah...

pastu...terus call teacher muzaffar mintak tolong.....so....dia lah menyelesaikan masalah say semalam.....dia pun cakap yang ular tedung selar itu sangat garang...mula2 dia cuma nak halau jer macam yang saya plan nak buat....tapi bila lihat dia garang....siap sudah kembang tengkuk dan berdiri tegak.....terus diketuknyer kepala ular itu....

dan...matilah iular itu dan selamat dah ditanam....

cumanya yg menjadi concern saya semalam....kalau setakat dihalau jer ular tu...kalau masuk umah lain plak...camner ekkkk?

btw...pesan abah saya....lain kali...kalau berhadapan dengan binatang berbisa ni....lemparkan garam kat dia sementara nak tunggu bantuan sebabnya garam boleh melemahkannya...

lagi satu....klu nak mengadu ape2 cariklah orang yg betul...org yg concern pasal keselamatan anda dan bukannya org yg hanya pentingkan diri dia yg sebok nak compare pengalaman yg spider yang sekali spray ngan ridsect terus kiok ngan pengalaman ngan ular tedung yg sangat bahaya bila dah kembang tengkuk dan tegak berdiri....supaya anda tak sakit hati....dah lah perasaan anda sangat tak stabil....



ps: gambar tu ehsan mr. google.....gilo amatlah klu saya sebok nak amek gambar masa orang tolong...;).....tp memang sebijik camtu cuma lain saiz jer.....

No comments: