Feb 18, 2009

Perbezaan Lelaki N Perempuan

hasil dari lompatan dari blog ke blog hari ni......aku menjumpai sesuatu yg menarik untuk di kongsi dari sini....



Harini sekadar nak sharing-maring ilmu aku dapat masa kursus ini. Dalam entry aku tuh aku ada mention kan yang keperibadian dan sifat lelaki dan perempuan nih ada banyak yang buleh menyebabkan ketidakserasian antara suami dan istri..sape dh lepas 5thn tuh kira serasi lah tu kot..ngee...And perbezaan peribadi nih ada kajian yang dibuat di atasnya, bukan depa suka2 letak...and aku pon ada tengoklah beberapa video pasal kajian tuh..and some points aku rasa memang betullah lelaki nih memang macam tu and perempuan nih macam ni..kekeke..Ok..aku letak sini mana yang aku ingat.


1) Otak lelaki lebih besar dari otak perempuan

Kajian: Otak lelaki dan perempuan sebaya diletakkan bersebelahan

Kesannya: Perempuan lebih mudah stress berbanding lelaki

Dalam rumahtangga: Sebab tulah si istri selalu lebih stress and emosional dalam hal2 rumahtangga..kalu bergaduh tuh..si suami buleh je tidur ngan tenang..tapi si istri nih terkebil2 pusing sini pusing sana takleh tido..ambil hatilah konon dgn suami..walhal orang tuh dah sedap2 je berlayar..kekeke..
(Note: Aku pon camni gak..kekeke)

2) Jambatan yang menghubungi otak kanan dan otak kiri lelaki lebih kecil dari perempuan

Kajian: By video otak perempuan dan otak lelaki yang diletakkan bersebelahan..

Kesannya: Lelaki berfikiran secara mono-tracking,hanya berfikiran satu2 benda pada satu masa and ambil masa untuk switch ke benda lain. Perempuan pulak boleh fikir banyak benda dalam satu masa (ada jugak disebutkan berserabut..kekeke)...and mudah berpindah fikiran dalam satu masa..

Dalam rumahtangga: Sebab tuh kalu kebanyakan lelaki duduk rumah dan jaga anak, kerjanya jaga anak saje...tidaklah rumah tuh berkemas ke masak makanan ke...kalu dapat yang buleh buat semua tuh kira bonus la..tapi kalu istri pulak sambil masak buleh dokong anak buleh basuh baju buleh buat air..dsb..hebatkan perempuan? yang tak bestnya kalu ada masalah kitalah yang paling serabut..kekeke..

3) Telinga lelaki hanya buleh dengar satu benda je pada satu masa (pekak sebelahla bahasa kasarnya tetapi perempuan peka kedua2 belah telinga

Kajian: Seorang lelaki/perempuan dipakaikan ear phone di mana sebelah kanan ear phone keluar words yang berbeza dengan ear phone sebelah kiri. Lelaki hanya mendengar words dari sebelah kanan je, tetapi perempuan buleh dengar kedua2 belah kiri dan kanan.

Kesannya: Lelaki hanya buleh dengar sebelah kanan je kalu beberapa perkara disebutkan serentak. tetapi perempuan lebih peka buleh mendengar banyak perkara dalam satu masa.
Dalam rumahtangga: Istri tuh kurang2kan lah berleter dan bercakap panjang...takde guna..kan lelaki ni pekak(ayat Pak utih..kekeke). Kalu nak memberi arahan tuh bagi satu persatu..jangan cakap semua serentak.."Abang buang sampah, pastuh basuh baju..pastuh bla bla." Alamatnya cuma buang sampah jelah yang diaorang buat.....diaorang kan pekak..(Ayat Pak Utih lagi)...kekeke...Kalu nak lagi effisyen buatkan list untuk lelaki rather than bercakap panjang2...

Cukuplah dulu..ada beberapa lagi sebenarnya...nanti aku sambung lagi




so...tu lah cite nyer...klu dia sambung lagik nanti.....aku curik amek lagik...huhuhuh

4 comments:

Crazee Choc's said...

wah.. betul la....

Amelia Alias said...

yesss.. aku stuju ngan ko.. nak2 point no 2 & 3 tuh!!...

mazlyna said...

yang pendapat aku tu...aku curik dari blog orang...;)..memang sume nyer betul pon!..;)

Anonymous said...

haha! interesting facts lah..tq for sharing...