Aug 24, 2010

ayam masak lada hitam

sudah petang baru mau buat entry..;)

oklah tu....bg idea nak masak ape....;)

so...inilah dia makan malam aka juadah utk berbuka puasa semlm...takde ape yg extravarganza...cuma makanan harian macam makan mlm di hari biasa....yg berbeza cuma ada kurma..... dan cik abang boleh sampai umah b4 maghrib...;)

main dish.....ayam masak lada hitam...pastu ade bendi goreng sambal and nugget utk anak2 yang bayak songel ngalahkan orang puasa...;)...mana tak nyer...time pose jer lah nak dapat makan air tangan mama nyer hari2...;)

close up sket ayam masak lada hitam saya...;)

mau resepi kah?...actually saya combine bbrp resepi yg saya jumpa kat tenet......tp sudah nyer...saya ubah lagik utk jadik lebih sedap....;)

bahan-bahan hiris utk tumis:
bawang besar
bawang putih
halia

bahan lain:
ayam/daging
sayur2an sesedap rasa...;)
serbuk lada hitam
minyak masak
daun ketumbar

actually...kebnykkan resepi letak carrot ngan kacang panjang....tp sebab kami suka makan sayur dan stok sayur pun tengah bnyk...so...saya letak jer sikit sebnyk sume2 sayur yang ada....

cara2:

goreng ayam yang digaul ngan kunyit kejap...klu tak suka nak goreng pun takpe....
pastu ketepikan...
tumis bahan hiris...
pastu masukkan balik ayam yang dah digoreng td...
masukkan serbuk lada hitam.....
pastu masukkan sayur2an...
agak2 dah masak...tutup api....masukkan daun ketumbar yg sudah dihiris halus dan gaul...
boleh angkat dan hidangkan...;)

itu resepi asal....tp kan...bila takat guna serbuk lada hitam jer...rasa nyer kurang asyik...;)...tp budak2 boleh makanlah sebab tak rasa pedas...sampaikan mula2 tu hubby ingat saya masak ayam goreng kunyit jer..:(....

so...masa bangun sahur...sebelum panaskan dlm microwave..;).....saya curahkan sos lada hitam sesedap rasa....baru panaskan....bila dah panas...baru gaulkan....so?....nyum2....rasa lebih sedap....klu masuk sos lada hitam masa memasak...pasti lebih sedap...;)

ps: rupa2nya kan...daun ketumbarlah yg saya suka rasa nyer selama ni...selalu klu ade makan2 yang katerer hantar...selau ader rasa daun ni...tp tak tau daun ape...;)....so...pasni leh pakai selalu....tak sia2 saya tersalah beli...hehehhe...


No comments: