Aug 23, 2010

daun ketumbar dan daun sup

semalam.....gi pasar pagi kat taipan usj...

misi...cuma mau beli sayur2an jer....lauk yang ader...rasa2 cukuplah utk minggu ni...ahad nanti leh gi beli kat pasar tani dengkil jer....

saya sebenarnya....sangat jarang beli daun sup ke..daun bawang ke...daun ketumbar ke sbb bukan makan pun...buat hiasan jer...;)

tp bila time2 pose ni...macam nak masak spesel sket...bg ader lebih rasa....lebih bau...sbb bnyk resepi saya dok godek...dok pakai daun sup.....

so...saya pun ngan konfiden nyer pi amek daun ketumbar sbb saya tgk dia lg comel....;)

bila time bayar....abang tu tegur..."nak daun sup ke?.....yg ni daun ketumbar...daun sup yang kat depan tu"......hahahha....amek ko...merah muka jap...yerlah...saya amek daun bawang kan...mestilah nak padankan ngan daun sup...;)

pastu ade belen 70sen duit saya.....dia kata kira selesai jer lah....klu taknak daun ketumbar tu...letak lah balik....tp saya eksen...saya kata..."takpelah, saya nak guna"...;)......heheheh

so....tadi dok godek2 resepi...jumpalah yg guna daun ketumbar....harus saya guna masak petang nnt...;)

masak pe?.....tunggu besoklah yer....nnt kang takde entry plak besok...;)

ni gambar ehsan mr. google......klu korang pun buta kayu cam saya...;)


------------daun ketumbar------------------ daun sup-------------

sama jer kan?...mana lah acik tak konpius.....tp klu nak baca keterangan detail...leh baca kat blog kak hanieliza......saya suka baca blog dia klu buntu tak tau nak masak pe...


8 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

DAH BANYAK KALI TERKENA
SAYA MMG TAKLEH TERMAKAN DAUN KETUMBAR
SBB SAYA RASA..SAYA JELAH..MACAM RASA SERANGGA!!!

mazlyna said...

serangga?...hahaha...nape ekkk?

Intan Inn said...

erm bezanyer bau dia ..pas tue tgk yg panjang sket daun sup yg pendek tue daun ketumbar...dulu hubby i mcm tuelah selalu salah beli..hehhee

mazlyna said...

org laki salah beli ok lagi...ini...........hehehehe.....

Fid said...

saya guna daun ketumbar utk letak dalam tom yam
dalam sup ala thai

dan juga buat kerabu sardin hehhehehe

Yaati Nor said...

haah kak daun ketumbar tu buat udang hujau sedap kak...tak rs dah serangga tu..bahan2 butter,daun ketumbar dan udang..daun tu blendkan..tumis daun dgn butter agak2 nak kering tu masukkan udang garam sket masak sampai kering..siap...yum2..kak apa gi pasar sampai taipan..jauh tu..dari dengkil tu..ada umah kat taipan gak ke?

hyazz said...

aii pon dh byk kali terkena dulu... tp skrng dah terer dah... kenal dah yg mene daun sup /ktumbar......

mazlyna said...

fid,

kerabu sardin?....share lah resepi...;)

yaati,

boleh try resepi tu...tq...

ps: umah mak mertua kat usj..;)

hyazz,

sy pun kira terer dah ni sbb kena tegur pastu malu....klu tak....tak tau lah...heheheh