Mar 10, 2010

nasi epal


ini adalah bubur nasi campur epal dan puree epal yer kawan2....dan bukannya dadih yang saya biasa buat itu...;)

macam yang saya cakap aritu...ini adalah entry sambungan dari sesi memberi makan kepada si kecik itu...:)

cara saya masak sangat mudah......

beras.....basuh dan sangai bagi kering...bila dah sejuk....blend bagi halus...ini adalah supaya...masa memasak menjadi singkat.....klu lah saya tau benda ni dari zaman muzaffar....senang keje saya....;)

pastu saya rebus epal yg dah siap di buang kulit.....bila epal dah agak empuk....jgn lama2 sangat...2 3 minit pun dah cukup......keluarkan epal dari periuk....dan sejukkan...

air rebusan epal yg dah siap mendidih tu...biarkan....masukkan plak beras yg dah siap blend tadik....so.....bubur dah ade perasa epal....natural sweet gitu...;)

bila epal dah sejuk....blend dengan air yg sangat2 sikit.....klu tak nnt...berair sangat puree nyer....bila dah halus.....agih2kan dlm bbrp bekas utk bbrp kali makan.....tinggalkan balance sket dalam blender.....masukkan plak bubur nasik yg dah siap dimasak tadik....blend lagik seround...

so....siap sudah bubur nasi campur epal...sangat lazat rasanya.....serius...sape ada anak kecik...boleh buat...anak tak makan....mak boleh bedal makan...;)

so....utk 3 4 hari ni....inilah makanan muzfirah....yang secara tak langsung membuatkan dia sangat lawas yg mana seterusnya menyebabkan mama terpaksa memandikan dia setiap pagi...;)

btw....saya tak masak hari2 yer.....selagi belum campur ikan/ayam ni.....klu tak pun nnt....lauk2 tu asingkan...bila nak makan baru campur ngan bubur.....;)

bak kata amani dalam dalil cinta lah kan..."work smart....not work hard"....huhuhuhu....asik pinjam ayat orang jer...;)


No comments: